Årets Magkänsla 2023 – Jenny Carlson

Vid de pediatriska IBD-dagarna i Örebro annonserade SPGHNs styrelse mottagaren av titeln ”Årets magkänsla 2023”. Priset går i år till patientrepresentanten och handbollspelaren Jenny Carlson som får priset för sina insatser att sprida kunskap och inspiration för vår patientgrupp. Motiveringen till priset lyder:

”Priset årets magkänsla 2023 går till världsstjärnan Jenny Carlson. Jenny är en av Europas bästa handbollsspelare och en given mittnia i det svenska handbollslandslaget. Men Jenny är inte bara en stjärna för sina vassa skott och säkra passningsspel från niometerlinjen. För oss inom svensk barngastroenterologi är Jenny lika mycket en stjärna utanför planen.

Jenny har på ett föredömligt vis bevisat för sig själv, sina tränare, sina läkare och inte minst för sina fans, att en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom inte ska sätta stopp för drömmar och målbilder. Genom att kombinera elitidrott med en svårbehandlad tarmsjukdom har hon visat sina följare och motbevisat sin tvivlare att allt är möjligt även om tarmen ibland tycks föreslå något annat. Inte minst har Jenny via sitt instagramkonto ”athletwithstoma” kommit att bli en förebild och inspiration för barn och unga med stomi. I mot- och medvind, både med tarmen och idrottskarriären får vi alla följa Jenny och hennes stomi ta sig fram i världen. Hon ger avdramatiserade tips till sina följare om klädval, läckage, hudbehandling och vardagsbestyr. Men framför allt visar hon oss alla hur livet kan gå vidare på högfart, även med en stomi på magen.

Benämningen idrottslig förebild har aldrig varit mer välförtjänt. Betydelsen av Jennys öppna och ärliga förhållningssätt till sin sjukdom och sin stomi kan aldrig underskattas och har varit och kommer vara en stor hjälp för de barn och unga som diagnosticeras med en allvarlig inflammatorisk tarmsjukdom. För tack vare Jenny kan vi alla konstatera att med rätt magkänsla är allt möjligt. ”

2023-10-06 av Staffan Berglund